Långsegling tur och retur Karlskrona

söndag 14 maj – måndag 5 juni 2000

s/y LARANJA, Comfort 30            

Skeppare: Göran Weiler

Besättning: 14/5 – 24/5:
Franz Matzinger,Lennart Zandier 
24/5 – 5/6:  Klas Wirdemo

Berättare: Göran

 

Söndag 14 maj.    Björlanda Kile – Buskär.

Lennart och jag installerar oss i båten i Björlanda Kile vid middagstid. Lennart har packning, snarare dimensionerad för tre månader än för tre veckor. Blek men samlad accepterar jag merparten av väskor, klädgarderob, säckar och lösa prylar. En radio av jätteformat och en transportkärra lyckas jag övertala Lennart att lämna i land. så småningom lyckas vi få allting någorlunda stuvat och med betänkligt sänkt vattenlinje pusta ut.

Franz och hans blyga, mörka sambo ansluter klockan 1830. Lakrits ska utbildas till skeppskatt och får husera för om masten. Franz och Lakrits har hela skansen för sig själva. Lakrits är spänd och rädd men samtidigt nyfiken och verkar anpassa sig väl. Han klarar galant sina toalettbestyr i sin sandlåda och smyger ut och in mellan sin bur och Franz’ sovsäck. Men han är liten i maten, äter nästan ingenting.

Det är solsken och V 2-7 m/s , när vi avgår klockan 1950 för fulla segel = 50 kvm. Vi får en härlig sträckbog inomskärs mot Grötö.

När vi är i höjd med Hönö börjar det mörkna. Lennart går till kojs och Franz och jag börjar nattnavigera. Lanternorna som fungerat, när jag testade dem två veckor tidigare vägrar lysa. Såväl den trefärgade masttopplanternan som pulpitlanternorna är ur funktion. Vi får lysa på seglen med jämna mellanrum och hoppas att polisen inte kommer och tar oss. Det skulle vara extra pinsamt efter vårt angenäma besök hos dem i våras. Vi får kryss och seglar under ganska kraftig krängning först i Buskärs Knötes fyrs och sedan i Trubadurens vita sektor. Det är gott om trålande fiskebåtar i närheten. Vid midnatt ligger vi på ”lång-kort” kryss mellan Trubaduren och Tistlarna. Den nya GPS-navigatorn kommer nu till användning för första gången. Den fungerar utmärkt och har en enastående precision. Men för att dra nytta av detta, måste man vara mycket noggrann med att mäta ut och registrera koordinaterna för latitud och longitud rätt (shit in/shit out-regeln). Genom att jämföra farten genom vattnet på loggen och farten över grund på navigatorn kan vi konstatera, att det är betydande växlingar i strömriktningen. Utanför Tistlarna går det enerverande trögt i en knops motström. Det känns som en evighet, innan vi lyckas lägga fyren bakom oss.

Måndag, 15 maj.   Buskär – Gilleleje.

Vid 11-tiden på förmiddagen avtar vinden alltmer. Franz och Lennart passar på att ränndörja, medan jag sover eller försöker att sova. Och ve och fasa – två enorma horngäddor ligger och sprattlar i en hink, när jag sömndrucken tittar upp, väckt av att seglen står och slår och båten har slutat att kränga. Jag fruktar det värsta, när jag ser dessa otäcka djur och allt äckligt fiskfloss. Ska det gå som förra gången det ränndörjades (1977)? Hela sittbrunnen full med fisk, som ingen vill äta. När firrarna hade ruttnat och spred en vämjelig stank slängdes de överbord och resten av dagen fick ägnas åt rengöring. Nej, heder åt fiskebröderna Franz och Lennart. De tog upp just så mycket som de behövde för att äta sig mätta, gjorde en förnämlig anrättning, åt med god aptit intill minsta lilla gröna ben (huga!) och städade föredömligt efter sig. Själv äter jag inte fisk om jag kan slippa. Men Franz’ kycklinggryta med ris till lunch var delikat och passade åtminstone mina smaklökar betydligt bättre än kokt grönbent horngädda.

Nu ligger vi inte upp Gilleleje längre utan måste kryssa i den ganska svaga vinden. Klockan 12 passerar vi Halmstads latitud efter tillryggalagda 75,7 M enligt logg. Hittills har vi knappast sett en enda fritidsbåt, men framåt kvällen, när vi börjat närma oss det danska landet, ser vi en segelbåt för motor. Den liknar Aja, Per-Olofs Maxi 68, men den fortsätter utan att ta den minsta notis om oss, så vi utgår ifrån att det är någon annan. Senare får vi veta, att det faktiskt var Aja.

Det är mörkt, när vi för maskin når Gilleleje klockan 2130. Efter en stunds letande i de olika bassängerna, hittar vi våra eskaderbröder. Vi lägger oss utanpå  Aja och Roccan och bjuder alla på ett litet, men dock glas, punsch. Ja, dvs jag bjuder på punsch men serverar whisky, för jag hittar inte punschen bland alla grejor. Men det uppskattades minst lika mycket. Det var roligt att träffas: Per-Olof och Sven från Aja samt Kurt och Erik från Roccan.

Tillryggalagd distans 14-15/5: 103,0 M

Tisdag, 16 maj.   Gilleleje – Kyrkbacken.

Vaknar 0830. Det är strålande solsken och varmt. Vi kompletterar våra förråd i byns handelsbod och därefter går Franz, Lennart och jag på idyllisk promenad bland sommarstugorna till angöringsfyren, Nakkehoved. När vi kommer tillbaka till hamnen ligger Aja och Roccan i startgroparna för nästa etapp. Här går det undan! Vi hänger inte riktigt med i svängarna. Vi är angelägna om att hålla ihop med eskadern så gott det går och avgår efter lunch vid 13-tiden. Vi får pinkryss i c:a 8 m/s men seglar bra för maxgenua till den överenskomna mötesplatsen, Kyrkbacken på Ven. Ankomst 1945. Vi lägger oss långsides kajen bredvid Roccan och Aja, som båda gått för motor och kommit före oss.

Tillryggalagd distans 16/5: 37,6 M

Onsdag, 17 maj.   Kyrkbacken

Vaknar 0810. Vädret är halvklart och det blåser 8 m/s S. Vi ligger kvar i hamn. Hamnavgift 70 kr. Inte mycket att säga om. Här finns all service. Lennart får tillfälle att tvätta all sin smutstvätt.

Franz, Lennart och jag promenerar till handelsboden mitt på ön, fortsätter till ruinerna av Tycho Brahes Uranienborg och Stjärneborg i soligt och varmt väder. Turistsäsongen har börjat. Vi trängs med busslaster av pensionärer och cyklande ungdomar. På hemvägen får vi ta skydd för störtregn i St Ibbs gamla kyrka ovanför Kyrkbacken. Det åskar i fjärran. Själv tar jag ytterligare en långpromenad – utefter västra stranden till fyren på nordsidan av ön. Fyren står mitt ute på åkern, förmodligen av säkerhetsskäl. Backafallen verkar osäkra och eroderar nog stadigt. Där det finns bebyggelse finns det förstärkningar för att hindra sjön att tära på branterna. Jag klär av mig och badar till hälften i det 18-gradiga vattnet. Att doppa mig helt kan jag inte förmå mig till, badkruka som jag är.

På kvällen är det samling ombord i Laranja. Vi bjuder på chips, jordnötsbågar, mousserande  och vanligt vitt vin samt något whisky. Festligt.

Torsdag, 18 maj.   Kyrkbacken – Limhamn.

SÖ-SV, 8-12 m/s. Sol, något regn men mest mulet. Vi avgår kl. 0850 för orevad stor och kryssfock. Kryss i goda 5-7 knop först mot Själland så mot Barsebäck och Malmö i rymmande vind. Vi vet att vi ska till Limhamn, där Ingvar Aldenhamn har bjudit oss på grillfest. Vad vi inte visste var att det finns flera hamnar att välja på, och vi valde naturligtvis fel vid första försöket. Men på det viset fick vi också se den stora privata småbåtshamnen Lagunen. Vi lägger oss långsides kajen, pustar ut och dricker kaffe. För maskin fortsätter vi sedan söderut mot själva Limhamn. Ingvar anvisar oss en plats näst intill hans egen. Roccan och Aja har smitit före oss, medan vi gjorde visit i Lagunen. Grillfesten på kvällen är mycket lyckad. Utsökt gott. Kaffe intar vi i Ingvars inventiösa och bekväma motorseglare,   Finnsailern Tiara (gubbabåt, som han själv beskrev den). Han bor ombord under stora delar av säsongen och använder båten ibland även höst och vinter.

Tillryggalagd distans 18/5: 27,5 M

Fredag, 19 maj.   Limhamn – Ystad.

Vaknar 0700. Kallt. Sol, S 5-10 m/s. Avgår 0830 för full stor och kryssfock. Kryss. Passerar under Öresundsbrons mäktiga mittspann. Vi får nästan ingen vind bakom bron. Så snart vi passerat tar det i ordentligt och vi får reva. Vi tar in 2 rev men slår ut dem igen så småningom. Anlöper Höllviken 1045. Franz och Lennart provianterar i handelsboden och kommer tillbaka lagom för oss att haka på Tiara, Roccan och Aja, när bron över Falsterbokanalen öppnas. Alla fyra båtarna sätter segel, när vi går ur kanalen. Tiara och Roccan går dock för segel och motor samtidigt. Är man motorseglare så är man. Vi får bidevind/halvvind till Ystad. På min begäran – önskemålet framställt i vintras – blir det livlig fotografering av båtarna. Detta är ju ett gyllene tillfälle att för en gångs skull få bilder på sin egen båt under gång. ”If you scratch my back, I’ll scratch yours!”

Jag har inte fattat att Roccan går för motor. Hennes segel drar fint och vi varken hör motorljud eller ser avgaser eller kylvatten. Så, när han segar sig förbi Laranja blir jag nästan knäckt och skiftar skyndsamt först till maxgenua och därefter till spinnaker för att hålla jämna steg. När vi kommer i hamn i Ystad avslöjar Kurt, att han gått för motor hela dagen. Jag drar en suck av lättnad.

Ingvar, som tagit ledningen (vilket han alltid gör!) gav oss mycket god underhållning utanför Trelleborg. Plötsligt sågs Tiara gira dikt styrbord, när färjan från Travemünde kom in mot angöringen. Franz fångade med en fotoserie hela händelseförloppet, när färjan slog stopp i maskin vände och uppenbarligen flydde för den ryktbare (beryktade?) kapten Aldenhamn, som tidigare varit befälhavare på dessa färjor. Ingvar återtog därefter lugnt sin kurs med oss andra i följe som en kull gåsungar, Tripp, Trapp, Trull. Och färjan backade långt om länge in i Trelleborgs hamn.

Ankomst till Ystad 1815. Franz lagar utsökt Chili con carne. Och jag som hade sådana bekymmer för maten inför denna segling. Franz hade ganska tydligt gjort klart, att han minsann inte kunde laga mat. Dvs han kunde till nöds laga tre rätter enligt egen utsago. Dessa tre hade han lagat i förväg och hade med i sin kylbox. Inte nog med att dessa tre rätter höll yppersta klass. Det visade sig att han hade litet svårt med matematiken. Franz var med ombord i 11 dagar och lagade olika rätter varje dag under den tiden

Vaknar 0630. Dimma. Avgång c:a 0830. Svag vind stick i stäv. Långa krysslag mot Sandhammaren. Seeeegt! Vi går för maskin ett par timmar runt Sandhammaren till i höjd med Skillinge. Eftersom Erik tillfälligt lämnat Roccan för en konferens, lånar jag ut Franz till Kurt. Det är alltså bara Lennart och jag ombord i Laranja idag. Till Simrishamn och den nya gästhamnen därstädes kommer först Tiara, sedan Roccan, Laranja och sist Aja. Ingvar hade lokaliserat ett torskstim på sitt ekolod och lagt sig att dörja utanför Simrishamn, innan han gått i hamn. Alla talar vitt och brett om den goda torsken som sedan bjöds ombord i Tiara. Väl bekomme! Ombord i Laranja, däremot, äter vi korv och dricker öl, gör ett mellanspel för proviantering på ICA och avslutar med Irish Coffee. Ombord i Aja bjuds vi på rödvin och ost.

På kvällen var det samling med kaffe och whisky ombord i Laranja..

Tillryggalagd distans 19/5: 47,7 M.

Lördag, 20 maj.   Ystad – Simrishamn.Erik kommer tillbaka från sin konferens klockan 2030.

Tillryggalagd distans 20/5: 33,5 M

 

Söndag, 21 maj.   Simrishamn – Hanö.

 

Start 0830. Lätt bottenkänning på sten mitt i hamnbassängen, där bryggplatserna anges ha ett djupgående av 2 meter! 

När jag kom hem skrev jag ett skarpt mejl till hamnförvaltningen. Hoppas verkligen dom gjort något åt saken. Vi får svaga, växlande vindar i kallt och mulet väder. Seglar för maxgenua, först bidevind, senare halvvind. Tvingas gå för maskin de sista 2-3 timmarna.

Framme i Hanös idylliska lilla hamn vid 16-tiden. Den sjunde eller åttonde av Franz’ tre (3!) rätter är en väl anrättad flintastek, som vi äter med mycket god aptit.

Franz och jag går en lång promenad till den engelska kyrkogården. Amiral Nelson hade Hanö som flottbas under napoleonkrigen. Vi fortsätter till fyren på öns högsta topp, där vi har en vidunderlig utsikt över Hanöbukten, ”Nordens Biscaya”.

Tillryggalagd distans 21/5: 32,5 M

Måndag, 22 maj.    Hanö – Tjärö.

Stiltje, mulet övergående i solsken. Avgång för maskin 0930 inomskärs. Aja går vägen via Karlshamn för bunkring av bensin till utombordaren, som har fått gå mycket och är ganska törstig. Inomskärsleden är underbar men kort. Blekinge skärgård är sannerligen inte stor, men den är mycket tilltalande. Mycket sommarstugebebyggelse inom vissa områden.

Anlöper Tjärö, Svenska Turistföreningens brygga, efter Tiara och Roccan. Extremt välordnad naturhamn med militärisk ordning och reda. Stränga skyltar överallt, som talar om vad man får och inte får göra. Hela ön andas tukt och hävd. I denna naturhamn betalar man 100 kronor i hamnavgift per dygn. Här gäller det att inte bli inblåst! Naturen är speciell och nästan anslående: morän, ekskog, ängar och flyttblock i granit av jätteformat överallt. Pastorala idyller. Går en promenad runt ön och läser alla pedagogiska skyltar om djur och natur.

Samling ombord i Roccan vid 20-tiden.

Tillryggalagd distans 22/5: 15,3 M

Tisdag, 23 maj.  Tjärö – Karlskrona

Sol, SV 3-5  m/s. Avgång 0900 efter övriga tre båtar. Annars brukar vi oftast vara de som avgår först. Vi får en fin segling till Karlskrona. Pga reparation av en bro, är den inre leden tyvärr stängd för oss, så vi får gå helt utomskärs. Det blir många segelskiften. Vi startar med genua 1, kör spinnaker ett tag men skiftar tillbaka till genua 1, när vinden skralnar och ökar. Sista sträckan går vi för maskin. Allt segelskiftande tar hårt på krafterna. Koncentrationen blir lidande och jag tappar glasögonen i samband med att jag lossar lovartsgajen vid spinnakernedtagningen. Men jag har en otrolig tur. De hamnar allra längst förut under kombinationslanternan och ligger nästan och vickar på relingen, innan jag får tag i dem. Sedan drar jag oförsiktigt till i spinnakerbommen och river upp tumgreppet på höger hand. Det blöder inte så mycket, men det är ett stort sår och jag får ha handen i ett rörelsehindrande bandage i ett par veckor. Allt vårt slit är till föga nytta. Aja är inte långt efter oss i Karlskrona. Om vi hade seglat med maxgenuan hela tiden skulle vi kommit fram betydligt tidigare. Men när man nu har en spinnakerfantast som Franz ombord, så måste man passa på. Det är så sällan nylonet luftats under senare år, så det är en fröjd, att få se det uppe så ofta som nu har skett. Vi anlöper Tallehamnen vid Österleden, centralt och bra c:a 1400. Lägger oss långsides yttre bryggan på utsidan. Ingen hamnavgift så här tidigt på säsongen men vi har tillgång till alla faciliteter. Lennart passar t.o.m. på att använda hamnkontorets tvättmaskin. Han har ju inte tvättat sedan vi var på Ven!

På kvällen blir det besök på krogen Michelangelo. Alla äter fisk utom jag, som väljer en utmärkt kötträtt. Lennart och Franz  bjuder mig som tack för en lyckad segling. Verkligen uppskattat!!! Tack, ni har varit en god besättning.

Tillryggalagd distans 23/5: 26,3 M.

Onsdag, 24 maj.   Karlskrona.

Svag vind, duggregn. Vaknar 0845. Sven, Franz och jag besöker Marinmuseum. Klas kommer i sin bil vid 15-tiden. Erik går på konsert i Amiralitetskyrkan. Franz, Klas och jag går också dit och lyssnar på skönsång av f.d. smed, numera hovsångare. Franz lagar god fläskfilet. Jag försöker få tag i min ungdomsvän Kålle på hans arbetsplats på Boverket, men han har semester t o m den 14 juni.

På kvällen är det samling ombord i Tiara.

Torsdag, 25 maj.   Karlskrona.

Duggregn övergående i regn. Franz och Lennart debarkerar enligt plan och åker hem i Klas’ bil. Klas och jag provianterar, köper pizza och äter i båten. Per-Olof och Klas går på Marinmuseet, medan jag slöar och läser. Klockan 2130 kommer den väntade kulingen. Ingen gemensam samling för en gångs skull.

Fredag, 26 maj.   Karlskrona.

Sol, byig SV 15 m/s. Vi ligger kvar i Karlskrona. Det är inte roligt att ligga inblåst, men när vi nu ändå gör det, så är det den bästa tänkbara hamnen: ingen hamnavgift, lugnt och tryggt läge och ganska mycket att företa sig, även om turistsäsongen inte har börjat på allvar ännu.

Vi besöker Blekinge Museum, Sven, P-O, Erik, Klas och jag. Vi får även gå ombord på en splitter ny livräddningskryssare, som lägger sig i hamnen. På kvällen samlas vi och dricker en starköl på Hamnkrogen.

Lördag, 27 maj.   Karlskrona.

Vaknar vid 7-tiden av att vinden vridit till SÖ. Vi skiftar snarast möjligt över till en Y-bomsplats på andra sidan. Y-bommar är verkligen besvärliga att förtöja vid – omöjliga att gå på och hopplöst svåra att belägga linor i på ingång. Men när man efter många om och men är förtöjd med komplicerade spring och ändar hit och dit ligger man bra. Upptäcker ganska djupa skamfilningsskador i gelcoaten på babordssidan. Vet inte var och när de kommit till – förmodligen i Höllviken. Klas och jag tar en promenad till Saltö och jag köper rubbing på Byggplast och Båtprylar och kan senare åtgärda skadorna någorlunda. Vissa bestående men lär det dock bli. I en fin butik, Utkiken, faller vi i hänryckning över alla vackra marinprylar, men vi köper ingenting.

På kvällen är det samling ombord i Roccan. Korv med mos och rödvin. Jag äter så att jag skäms. Magen står i fyra hörn och jag håller på att trilla överbord, när jag ska hem till Laranja.

Söndag, 28 maj.   Karlskrona.

Sol, SÖ 5 m/s. Vaknar 0930. Om det inte hade varit eskader, skulle vi ha seglat. Jag har svårartad bryggmask. Det känns tröstlöst att ligga ”inblåst”. Ingvar tar dock med oss allihop på en trevlig sight-seeingtur i den östra skärgården med Tiara. Vi lägger till i Torhamn, där vi äter härliga smörgåsar på ett nyöppnat näringsställe. Jag får känna på att styra med ratt, vilket inte är så alldeles lätt. Drar ideligen åt fel håll. Det blir en vinglig färd med mig som rorsman och det är ytterst nära att vi sätter oss i leran i den smala rännan.

Vid 16-tiden ökar vinden igen. Klas lagar fläskfilet (den ena mästerkocken avlöser den andra) och vi bjuder de övriga på supé med rödvin. Sedan är det dags för samling i Jemi, en Comfort 32 från Norsholm i St Annas skärgård med Janne och Mimi Gustavsson ombord. De har legat inblåsta ungefär lika länge som vi och bjuder oss ombord på kaffe mm. Det blir en trevlig kväll men jag är litet avundsjuk. Hur kan 2 stackars fot på längden – från 30 till 32 –  och 4 års åldersskillnad göra så stor skillnad? Vilken lyxkryssare jämfört med min bruksbåt. ”A touch of class” (at the expense of performance).

Måndag, 29 maj. Karlskrona.

Vaknar vid sjutiden. Jag har huvudvärk och är lätt illamående efter gårdagens ”orgie”. Dricker kaffe och somnar om. Känner mig bättre efter andra frukost klockan 1015. Klas löser korsord dagarna i ända och jag slappar. Ingvar föräras en flaska vodka av oss andra som tack för det goda initiativet till gårdagens skärgårdstur. Klas hälsar på en kusin och jag går en lång promenad längs vattnet. Längs Stumholmen går det att följa strandkanten hela vägen men med Trossö är det värre. Militära anläggningar och varv tvingar mig upp i stan.

Klockan 2000 är det samling ombord i Tiara. Även Gustavssons är med. Tyvärr får vi sitta i två grupper utan samband, en nere i ruffen och en uppe i styrhytten.

Tisdag, 30 maj. Karlskrona.

Hård, byig västlig vind. Kallt, delvis sol. Vaknar vid 9-tiden efter dålig sömn. Jag talar om avgång men får inget som helst gehör från övriga. Klas och jag går en promenad till oljehamnen, vattentornet, radiomasten och fyren Karlskrona övre.

Det är eviga diskussioner om, när vi ska avgå. Ingen har någonsin varit med om att ligga inblåst så här länge. Alla är mer eller mindre frustrerade nu. Väderrapporten är ganska lovande, så vi riktar in oss på att avgå i gryningen nästa dag mot Bornholm. Pga av tidsutdräkten blir vi tyvärr tvungna att avstå från anlöp av Utklippan.

Under dagen droppar den ena stora brittiska segelbåten efter den andra in. De visar sig tillhöra en eskader på ett 50-tal båtar som ska göra Östersjön osäker.

Onsdag, 31 maj.    Karlskrona – Allinge. 

Måttlig västlig bris. Vaknar 0230. Avgång 0400. Soluppgång 0430. Startar med full stor och kryssfock. Skiftar till maxgenua men återgår snart till kryssfock och tar samtidigt in 2 rev i storen.

Aja, som går för motor tar täten genom skärgården. Efter oss kommer Jemi, Tiara och Roccan. Per-Olof är en dristig man och går gärna på gränsen till vad båtens djupgående klarar. På vägen ut tar han en väg på fel sida om en prick. Men det går galant. Själv skulle jag inte kunna tänka mig att ta dylika genvägar. Förstår, när P-O berättar om gamla tider, att aktivitetsfaktorn alltid varit hög ombord i hans båtar. Som t ex när hans fru, gravid, blev hängande upp och ner i bomnocken vid en hastig manöver. Det måste ha varit en syn för gudar.

Vinden skralnar och ökar efterhand och vi kan inte ligga upp Allinge, som är vårt mål. Men vi har utmärkt gång, går förbi Aja med mycket bättre höjd och lämnar så småningom  även Jemi bakom oss under horisonten. De båda motorseglarna passerar oss förstås. De har rejäla maskiner och endast konstant maxfart för oss skulle, åtminstone teoretiskt, kunna ge oss aningen bättre fart än Roccan i kraft av längre vattenlinje. Tiara kan vi dock inte göra något åt. Hon har en 46 hästkrafters Volvo-Penta och längre vattenlinje, om än kortare längd överallt, än Laranja. Roccan passerar oss så småningom i lovart och Tiara i lä.  

Vi går väster om Christiansö och angör Bornholm i höjd med Gudhjem. Det blir hård kryss så nära land vi vågar gå till Allinge. Vi får sjölä men vind som verkar nå kulingstyrka. Kanske förstärks vinden snarare än mattas invid land? Utanför Allinge ser det helt tillbommat ut, och vi fruktar att portarna har stängts i den hårda vinden. Men när en lotsbåt går rakt in mot pirarna i full fart och girar styrbord i sista ögonblicket, förstår vi att det är öppet och följer efter. 

 

I den inre hamnen är det lugnt och trivsamt, fullt av båtar, mest svenska, det är ju långhelg. Vi lägger oss utanpå Roccan och Tiara, som varit i hamn i någon timme. Kurt bjuder oss tacknämligt på rejäla skinksmörgåsar i sin båt. Detta är en klar fördel med eskadersegling, att kunna få ett hjärtligt och omtänksamt mottagande vid ankomsten i hamn. Efter halvannan timme anlöper Jemi och ytterligare en och en halv timme senare Aja. Vi trodde knappt att vi skulle få se dem i Allinge, när vi hade förlorat kontakten med dem och vinden hade ökat och skralnat som den gjorde. Själva hade vi haft tankar på att fortsätta till Svaneke för att slippa den hårda kryssen till Allinge. Särskilt P-O:s och Svens prestation var verkligt strong. Lika glada och pigga som någonsin kom dessa krutgubbar, norr om 65 resp.75 släntrande längs kajen efter en stentuff dag på kryss i Bornholmsgattet i ett nötskal 68 decimeter långt. Sven är sig lik sedan 1984. Hur stormigt det än var och hur mycket grov, överbrytande sjö vi än drabbades av på Nordsjön, törnade han alltid till med samma solvargsleende: ”Hejsan grabbar, hur är det? Har det var’t nå’t?...”. Man kan få komplex för mindreDet märks att Laranja inte har långseglats hårt på flera år. Det är många småsaker som behöver åtgärdas. Bl a läcker det fotogen ur tanken till Wallasvärmaren, när båten kränger och stampar i grov sjö.

När vi fått sjöklart promenerar Klas och jag söderut en bit för att spana efter Aja. Här är verkligen en angenäm, mysig miljö

Tillryggalagd distans 31/5: 71,2 M.

Torsdag, 1 juni. Kristi Himmelfärds dag.   Allinge

Sol, stiltje, åtminstone i hamnen. Vaknar vid 0800. Klas och jag promenerar till Hammerhamnen och klättrar upp till Hammershus, Europas största borgruin. Mina tidigare två besök på Bornholm, 1978 i Rönne och 1985 i Nexö har inte givit mig alls samma goda intryck av ön som detta. Denna del av ön är anslående med sina höga granitklippor, små sjöar och dammar, lummiga grönska och rika fågelliv. Det är en lisa för själen att vandra runt i det omväxlande landskapet. Klas är litet förkyld och har nog feber men inte värre än att han orkar med denna promenad på någon mil.

På kvällen har vi knytkalas på kajen – rena midsommarmåltiden med sill och nubbe. Vi avslutar med kaffe ombord i Jemi. Det blir en sorglig avslutning på kvällen, då Ingvar får telefonbesked om att hans 95-åriga mamma just har gått bort.

Fredag, 2 juni.   Allinge – Höllviken.

Regn på natten men uppehåll under dagen. Delvis sol, S-SV 8-12 m/s. Vi är i viss tidsnöd. Klas måste vara i Göteborg den 6 juni. Visserligen skulle vi kunna gå till en skånsk hamn, varifrån han kunde resa hem och komma tillbaka igen efter ett par dagar. Men det lockar inte, så vi beslutar att avgå för att försöka hinna hem till den 6. Klockan 0500 är vi under segel – två rev i storen och kryssfock och får en lång sträckbog i ganska gropig sjö till strax före Kullagrund, där vi slår ut reven. Därifrån lång-kort kryss till Falsterbokanalen. Två gånger gör flygplan lågsniffningar mot oss nästan i masthöjd. Första gången är det den svenska kustbevakningen, andra gången ett svenskt plan av obestämd extraktion. Vad är dom ute efter månne? Det blir en lång dag och ganska ensidig segling. Klas är fortfarande dålig och inte i bästa form men klarar sig helt från sjösjuka tack och lov. Vi får broöppning vid klockan 19 och tar natthamn i Höllvikens småbåtshamn på Öresundssidan.

Tillryggalagd distans 2/6: 74,4 M.

Lördag, 3 juni.    Höllviken – Bäckviken.

Solsken. Skiftande väst 7 m/s. Avgång c:a 1200 efter att ha provianterat (ICA, söderut från kanalen). Vi går för full stor och kryssfock omväxlande med maxgenua. Efter en natts mycket god och lång sömn är Klas fullt kry och rask igen. Även jag känner mig som pånyttfödd. Navigationen har varit så enkel hittills - GPS-navigatorn kan göra att man slöar till –  vilket leder till att vi gör ett misstag vid utseglingen från Höllviken och går ut mot ett stort grundflak. Vi upptäcker dock faran i tid och retirerar in på ”den smala vägen”.  Efter Öresundsbron går vi delvis för maskin. Det är länge 1 - 1½ knops motström. Det blir allt kallare och ruggigare och när det börjar mörkna, beslutar vi att gå i hamn istället för att fortsätta oavbrutet ända hem som vi först tänkt. I mörkret anlöper vi Bäckvikens hamn på Ven c:a 2300. Äter med god aptit en utsökt entrecôte klockan 2330.

 

Tillryggalagd distans 3/6: 47,9 M.

Söndag, 4 juni – Måndag 5 juni. Bäckviken – Björlanda Kile.

Mulet. Bleke. Vaknar vid 8-tiden. Avgår 0915. Full stor och maxgenua. Vinden ökar till 2 – 4 m/s och vi får slör norrut i Öresund. Det regnar av och till. Vi ser en hel del segelbåtar. Efter Kullen, som vi kärar, dör vinden ut så gott som helt, men vi har länge mellan ½ och 1 knops medström. Tyvärr måste vi starta maskin och sedan får den gå oavbrutet i över 20 timmar. Det är kallt och tradigt. Autopiloten fungerar men får enstaka stolleryck. Den drar ihop sig maximalt utan synbar anledning men återgår raskt till rätt kurs. Men den läcker i regnet och det går knappt att läsa genom fönstret. Det går inte heller att ställa in den för lägre känslighet. Den arbetar oavbrutet, vilket verkar rätt onödigt. Det måste slita på mekanismen. Att den drar mera ström på det viset spelar ju ingen roll just nu, eftersom vi går för motor.

 

Vi får en fin soluppgång strax före Fladens kassunfyr. Sedan flera timmar har jag väntat på, att motorn ska stanna pga av bränslebrist. Det finns ingen bränslemätare och tanken på 21 liter toppfyllde jag strax efter Kullen. Det är fortfarande fullständigt bleke, så vi beslutar att gå mot närmaste hamn som är Gottskär för bränslepåfyllning. Motorn ska dra c:a 1 liter/timme enligt vad jag har kommit fram till tidigare. Bränsletanken borde alltså vara tom för länge sedan. Reservdunkarna är också nästan tömda. I Gottskär får vi vänta i någon timme, men vid 10-tiden kommer hamnkaptenen och vi fyller till att börja med reservdunkarna. När det blir dags för huvudtanken, visar det sig att det inte går i mer än 6,3 liter!!! Jag är fullständigt övertygad om att det är något fel på luftningen som gör att det inte går att fylla mer, men när jag testar hemma några dagar senare, är tanken faktiskt fylld. Motorn drar alltså otroligt litet, någonstans runt 5 dl/timme. Helt osannolikt men glädjande.

Deviationen till Gottskär var alltså onödig, men inte endast av den orsaken att vi faktiskt hade bränsle som gott och väl skulle ha räckt för motorgång ända hem. Nej, nu kommer vinden plötsligt och vi slipper gå för maskin alls. Vi kan alltså segla ända hem, sträck mestadels och delvis kryss. Angenämt. Det var mycket länge sedan jag seglade i södra skärgården och i Göteborgs hamninlopp. Kl 1920 är vi framme i Björlanda Kile efter en fin avslutning på seglingen.

Tillryggalagd distans 4-5/6: 131,4 M.

Totalt tillryggalagd distans enligt logg: 648,3 M.

Hemseglingen 2 juni – 10 juni (Tiara, Roccan och Aja)

 

Berättare: Sven

Fredag 2 juni.

Laranja har avseglat. Tiara, Roccan och Aja kvar i Allinge. Kurt och Erik med färja t/r Christiansö. Per-Olof och Sven åt sillbuffé (så mycket man orkade!). På kvällen vin, ost och kex i Aja. Klockan 23 beordrade P-O plötsligt avgång, och Aja seglade i nattmörkret ut mot Kåseberga. Vind väst c:a 6-8 m/s.

 

Lördag 3 juni.

Efter en nattlig kryss anlände Aja till Kåseberga klockan 06. Roccan och Tiara gick under dagen från Allinge till Gislövs läge för motor. Västlig vind och rätt grov sjö.

 

Söndag 4 juni.

Roccan och Tiara gick för motor till Limhamn. Aja gick från Kåseberga kl. 06 (måttlig NO –O) med omväxlande segel och motor via Falsterbokanalen till Limhamn 1730. Förtöjde bakom Roccan och skrämde slag på Ingvar, Kurt och Erik. På kvällen sillsexa hos Kurt.

 

Måndag 5 juni.

Avgång från Limhamn kl. 09. Ankom nya gästhamnen i Helsingborg kl. 14. Erik mönstrar av och Kurt fortsätter ensam.

 

Tisdag 6 juni.

Avgång från Helsingborg (Roccan kl 08 och Aja kl 08360). Frisk NO vind. Aja revat i lä av Kullen. Två långa slag till Torekov 1430, dit Roccan gått direkt med segel och motor och med viss svårighet förtöjt med ankare vid piren. Aja förtöjde i gästhamnen mellan Y-bommar, och med förenade krafter flyttades även Roccan över dit. Regn på kvällen. Åt en god spätta på Hamnkrogen.

Onsdag 7 juni.

Inblåsta! Regn. NV 6-13 m/s. Hård vind på natten.

 

Torsdag 8 juni.

NV 6-13 m/s. Avtagande till V 6 m/s på eftermiddagen. Avgick från Torekov 1630 för segel och ankom till Grötvik 20.30. TV på hamnkontoret.

 

Fredag 9 juni.

Roccan avgick kl 0630 för motor direkt till Hovås kl 18. Svag sydlig vind. Aja avgick från Grötvik kl 09 för segel och motor. Bunkrat Träslövsläge. Ankom till Bua kl 19. Avskedsmiddag iland.

 

Lördag 10 juni.

SO-S 7-13 m/s. Omväxlande sol-mulet-lätt regn. Avgick från Bua kl 08 för genua. Anlände efter en fin segling till Björlanda Kile c:a 1530.

 


Tillbaka till förstasidan!

2004-03-14