Snart valltvlingar igen

Nu i helgen ska Shep och jag tvla vallning i Kungsbacka. Vi hller oss fortfarande till IK1, trots Sheps hga lder. (7,5 r). Jag har hela tiden nrt en frhoppning om att kunna tvla IK2, men i fredags d jag var och trnade hos Christer Sjgren frstod jag till slut att jag nog fr lgga den frhoppningen p hyllan.

Det finns tre hinder (minst). Det frsta r att jag fortfarande inte kommit till rtta med Sheps hmt. Han kommer nstan alltid in fr snvt bakom fren och fr d fart p dessa, innan jag hinner stanna honom. P IK2 avstnd r ocks risken mycket stor att han inte lyder mig i framdrivningen. Men om det bara var det hade jag nog prvat i alla fall, fr han fr fram fren p lngt hll ocks. Det andra hindret r vrre och frmodligen ohjlpligt. Shep var fem och ett halvt r nr han kom till mig och hade aldrig tvlat d. (Han var godknd med mycket bra resultat). Drmed hade han aldrig trnat att frndriva med fraren p lngt avstnd frn sig och han hade inte lrt sig ngra visselsignaler.

Det frsta jag gjorde var att lra Shep att valla med visslor. Det tog tid och jag var tvungen att anvnda rstkommandon parallellt. Dessutom var jag bara s sugen p att tvla verhuvudtaget, s det blev IK1 momenten som jag vade honom p i frsta hand. Det var nog jobbigt att f honom att fsa fren i lugn takt nr jag gick bakom och att f honom att vika ut ordentligt bakom fren. Det senare lyckas jag fortfarande bara med ibland. Nu nr jag tvlat IK1 i tv ssonger med ganska mediokra resultat beroende p svrigheterna med hmtet, har jag brjat trna frndrivning p lite lngre hll. Men jag mrkte redan frn brjan att Shep blir vldigt osker nr jag r lngt i frn honom och han lgger sig grna ner och har svrt fr att komma i gng igen. Det tredje dilemmat r att mina vnstervisslor inte r srskilt rena och starka. Jag har svrt fr att f ut ljudet ordentligt och blir jag nervs blir det nnu svrare frsts. Dessutom har jag svrt fr vnster och hger och gr fel alldeles fr ofta. I sdana oskra situationer fr Shep upp och hmtar fr skerhets skull hem fren. Rid!

Ytterligare en frsvrande omstndighet r att jag inte har ngra stora egna flt att trna p och mina vnner har det inte heller. S nr ska jag kunna trna frndrivning p stora ytor? Min granne tipsade mig om, att jag kan st kvar i min skogshage p en kulle och lta Shep driva fren ute p ngshagen. Det r en id som jag har brjat prva lite grand, men n behver Shep std av mig p nrmare hll. Ju ldre han blir desto svrare blir det fr honom att lra nytt, s jag fr nog ge upp tanken p IK2.

Egentligen gr det inte s mycket, fr jag tycker att utmaningen att tvla IK1 r fullt tillrcklig. Det r bara det att alla andra hundar r s unga och alla vill de ha plats i unghundscupen. Jag hoppas verkligen att det snart blir mnga s kallade ERG-tvlingar som ska introduceras den hr ssongen, allts ej rankinggrundande tvlingar, med frre startande, s att jag kan tvla utan att knna att jag tar upp platsen fr ngon annan!

Fr Shep och jag har flera ml i sikte. Det frsta r naturligtvis att han gr ut ordentligt bakom fren i hmtet och genast stannar p min signal samt startar lngsamt och frsiktigt, s att fren drivs ner till mig i lugn jmn takt. Allts ver 40 p alltid p hmtet! Nsta utmaning fr mig r att ge rtt kommandon, s att Shep vet att han kan lita p mig och att jag studerar banan noga fre tvlingen, s att jag framfr allt vet var drivningslinjen gr. Det momentet br vi kunna f fullt p 90% av gngerna. terstr att finslipa nrarbetet, s att jag br mig rtt t utanfr fllan eller rnnan, s att fren inte blir skrmda och hoppar t sidan i ett viktigt gonblick. Hr mste jag ocks f Shep att vinkla ut ordentligt vid behov. Om vi bda lr oss detta borde vi ngon gng under ssongen kunna f ett frstapris. Nu har vi bara lyckats med andrapris p grnsen till tredjepris.

Om Administrator

Jag r pensionr fdd 1944 och bor i Stallarholmen p Selan med min sambo Ove. Jag har tre vuxna sner och fem barnbarn. Mitt stora intresse r att valla fr med min bordercollie Ace som r fdd 2005. Vi har ocks en liten svartvit bondkatt som heter Tekla.
Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *